Να περιμένει το παιδί τον Αι Βασίλη;
Όσο περνούν οι μέρες κι ερχόμαστε πιο κοντά στα Χριστούγεννα, τόσο μας αγκαλιάζει η μαγεία τους. Οι μεγάλοι γινόμαστε και πάλι παιδιά και τα παιδιά δεν βλέπουν την ώρα να υποδεχτούν τον αγαπημένο τους Άγιο, αυτόν που κάθε χρόνο βρίσκει τον τρόπο να τρυπώνει στο σπίτι και να αφήνει τα δώρα του αθόρυβα, κάνοντας τα απανταχού πιτσιρίκια τρισευτυχισμένα! Ο Άγιος Βασίλης είναι παντού και η βιομηχανία του μάρκετινγκ έχει βοηθήσει σ’ αυτό, το θέμα που θέτουν, όμως, οι επιστήμονες είναι αν όντως θα πρέπει να τον περιμένουμε από δω και στο εξής…
Βρετανοί ερευνητές με σχετική δημοσίευση τους στο επιστημονικό περιοδικό The Lancet Psychiatry υποστηρίζουν, πως είναι καιρός να σταματήσουμε να συντηρούμε τον μύθο του Αι Βασίλη, στο όνομα μιας σχέσης ειλικρίνειας κι εμπιστοσύνης με το παιδί μας. Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι η συντήρηση αυτού του μύθου έχει περισσότερο να κάνει με την ανάγκη των γονιών να νιώσουν για λίγο παιδιά και να ξεφύγουν από την καθημερινότητα και την πραγματικότητα, με άρμα ένα παραμύθι τόσο μαγικό και ξεχωριστό. Ωστόσο, επισημαίνεται πως ακόμα κι αυτό το ψέμα, που φαντάζει τόσο αθώο, μπορεί να βλάψει τη σχέση των γονιών με το παιδί και να το κάνει να απομυθοποιήσει τον γονιό ως θεματοφύλακα της αλήθειας, στον οποίο μπορεί να έχει απεριόριστη εμπιστοσύνη.
Οι γονείς έχουν την τάση συχνά να χρησιμοποιούν αθώα ψεματάκια, για να ωραιοποιούν άσχημες όψεις της καθημερινότητας, όπως για παράδειγμα όταν το αγαπημένο ζωάκι ενός παιδιού φεύγει από τη ζωή. Όμως, η συσσώρευση πολλών μικρών ψεμάτων μπορεί να οδηγήσει ένα παιδί τόσο στο να αμφισβητήσει τα λεγόμενα των γονιών του σε διάφορα επίπεδα, όσο και στο να νιώσει κάποια στιγμή, με συγκεκριμένη αφορμή, ότι υποτιμάται η νοημοσύνη του.
Δεν είναι μάλιστα λίγες οι φορές που οι γονείς «χρησιμοποιούν» τον αγαπημένο Άγιο των παιδιών για να τα συνετίσουν, λέγοντάς τους πως ο Άγιος Βασίλης παρακολουθεί τη συμπεριφορά τους όλη τη χρονιά και θα φέρει δώρο μόνο στα «καλά» παιδιά. Σε αυτό το σημείο, τα «φάουλ» όπως επισημαίνουν οι επιστήμονες είναι πολλά.
Αν, λοιπόν, είναι τόσο κακό να δημιουργούμε στα παιδιά την ψευδαίσθηση αυτή, γιατί συνεχίζει να συμβαίνει επί δεκαετίες, θα αναρωτιέται κανείς; Η αλήθεια είναι πως αφενός έχουμε μεγαλώσει στηρίζοντας παραδόσεις, ακόμα κι αν αυτές στερούνται κάθε λογικής, πολύ απλά γιατί έτσι μάθαμε. Δεύτερον, πρόκειται για τον πιο εμπορικό άγιο, με αποτέλεσμα όλη η βιομηχανία του μάρκετινγκ να συνεργεί στη διατήρησή του. Άλλωστε πρόκειται για ένα παραμύθι τόσο όμορφο και μαγικό, που δύσκολα κανείς θα σκεφτεί τι επιπτώσεις μπορεί να έχει. Η απόφαση, φυσικά, δεν είναι καθόλου εύκολη. Η επιλογή, για το αν θα περιμένετε φέτος τον Άγιο Βασίλη, είναι δική σας.